ČLÁNEK: DOSTUPNÉ A KVALITNÍ BYDLENÍ I Programový bod č. 1
Dostupné a kvalitní bydlení s garantem, náměstkem primátorky, Ing. Vítem Zemanem. Otázky můžete pokládát na Faceboku.
Slib o zajištění dostupného a kvalitního bydlení je vlajkovou lodí volební kampaně vrcholícího volebního období. Na splnění tohoto slibu poctivě pracujeme do poslední chvíle a jsme rádi, že nyní můžeme deklarovat jasné výsledky.
Uskupení @Žijeme Jihlavou v rámci gesce našeho náměstka Ing. Víta Zemana připravilo k výstavbě 2000 bytových jednotek. Vybrány jsou nejvhodnější lokality, máme připraveny kvalitní projekty s nejlepšími urbanistickými a architektonickými ateliéry, jsou připraveny podmínky pro vstup investorů, vykomunikovány změny projektů, které nebyly dobré a tedy pro město dlouhodobě udržitelné. Je vydraženo za jasně daných podmínek, jsou připravené pozemky a teď stojíme před zahájením stavby. Těšíme se, že uvidíme krásné nové domovy pro Jihlaváky.
Co jsme připravili?
120 družstevních bytů v Lokálním centru Dolina
600 městkých bytu v Handlových Dvorech u Tesca
1200 družstevních bytů v lokalitě Handlovy Dvory
40 nájemních bytů na Bedřichově
Zajímá vás cesta k těmto bytům podrobně? Pokud ano, tady je naše k cesta k naplnění slibů z úst náměstka primátorky Ing. Vítka Zemana.
Cesta k dostupnému a kvalitnímu bydlení v podání ŽIJEME JIHLAVOU
Nekonečné debaty poslanců a předvolební sliby politiků, že vyřeší problém s nedostatkem bytů v celé České republice, a to úpravou stavebního zákona nebo super dotací, máme snad každý týden ve zprávách.Jenže každý, kdo v dané oblasti podniká, tak ví, že, problém, proč se nestaví byty a proč jsou stále dražší a dražší, a tedy více a více nedostupné není v žádném případě problém současného platného stavebního zákona. Teda až na Prahu, tam je částečně jinak.
Za posledních 25 let, kdy se věnuji problematice plánování města, mohu kompetentně říci, že hlavním důvodem, proč se nestaví byty či domy není stavební zákon, ovšem nekompetentnost vedení měst a státu. Hledáme příčinu tam, kde není, abychom nemuseli přiznat, že jsme neschopní tento problém vyřešit. Protože ten problém je opravdu hodně a hodně složitý. Proč? Rozeberu velice narychlo celý systém přípravy takového bytového domu a k tomu i několik čísel.
Příprava kvalitních projektů, které jsou podkladem pro územně plánovací dokumentaci
Vše začíná u územního plánu, tedy jde o místní politiku, kdy politici nachází shodu nad využitím území. Ten územní plán kreslí architekt. Zákon o zadávání veřejných zakázek a nekompetentnost samosprávy zapříčinily, že tyto zakázky vyhrávají nejlevnější nikoliv nejkvalitnější urbanisté. Ti pak většinou omalovávají z 90 % vůli vládnoucí koalice, místo, aby přinesli apolitický, kvalitní a udržitelný plán rozvoje. Výsledek této práce je, že tato omalovánka je:
a. Nerealizovatelná, i když se 4 roky schvalovala, a to prostě jenom proto, že je špatně navržená již od samého začátku a problémy s hlukem, vodou, dopravou či zelení (které se daly odhalit kvalitním návrhem) se objeví až v samotném projektu pro realizaci a ten nelze následně prakticky povolit. Tedy to, že se až po 4 letech dohaduje odbor dopravy s odborem zeleně, mohlo být vyřešeno již v územním plánu (například přípravou masterplánů, které by to navrhli kvalitně).
b. Politicky nepřijatelný, protože než se schválí změna územního plánu, tak ti, co ji začali a z nějakého osobního důvodu ji chtěli už nejsou v koalici a nyní se „chce“ zase něco jiného.
Pokračování v ladění koordinace úřadu v procesech schvalování a připomínkování
Nefungující koordinace úředníků. Tak tady ztratíte i dva, tři roky. Pokud není cíl pak je těžké kormidlovat. Tím cílem má být místo, kde se všichni dopředu shodli, že tady bude stát dům, například v územní studii či masterplánu, tedy místo deklarované shody všech úředníků a stanovených dopředu ústupků ve prospěch výstavby. Pokud je však lokalita pro bydlení dána pouze potřebou soukromého developera či politika, pak se jednotliví úředníci prakticky předhánějí v tom, čí gesce je důležitější, resp. co je třeba více chránit a brát v úvahu. Developer pak lítá jak pingpongový míček a nestačí se divit, co vše musí vlastně vyřešit. Bez ohledu na to, že většina požadavků jde prakticky navzájem proti sobě.
Transparentní podmínky města na veřejnou infrastrukturu.
Podmínky předání městu. Tedy transparentní, dopředu předvídatelné podmínky, za jakých si město převezme ulici, chodník či kus parku či strom. Tak to je oříšek mnohdy také na dalšího půl roku. A začne to u úředníka, který si neumí představit, že by to někdy převzal. Jak by to bylo úžasné mít na obci standart za jakých podmínek město přebírá infrastrukturu. Dopředu deklarovaný a procesně řízený. No a pak přijde politik a jeho přání k investorovi, že by mohl přidat tu zastávku či jinde kus chodníku „navíc“. Asi uznáte, že osvícený politik bude mít hodně nových chodníků. Líný politik žádný. Ovšem i zde platí, že pravidla pro spoluúčast, která budou pro všechny stejná, by byla tím nejlepším řešením.
Tak jsem popsal přípravu bytového domu, která v tomto scénáři bude trvat cca 6 – 8 let. Běžný standard v České republice. To co je nejdůležitější, že celý problém, ani jednou nenarazil na lhůty stavebního povolení. Protože popsané činnosti měst nejsou vázány lhůtami. Samotné stavební řízení totiž lhůty má. A netrvá déle než 6 měsíců pokud nejste v Praze, tam je mnohé jinak.
A teď si představte jiný pohled!
Město má zpracované masterplány a územní studie, které jsou podkladem pro změny územního plánu. Ty studie zpracovávají ti nejlepší architekti z oboru, jsou veřejně projednané a schválené všemi úředníky ještě dřív, než přijde developer. Jsou to ty nejlepší místa k životu pro obyvatele města, protože byly vyhodnoceny v rámci všech kritérií pro kvalitní život. Následná změna územního plánu netrvá 4 roky ale pouze půl roku. Přicházející developer je pro město partner, který přesně ví podmínky, za kterých se ve městě staví, i za kterých se předávají chodníky či kanalizace do správy města. Město dbá o kvalitní veřejný prostor a developer nebloudí po úřadě jak slepička hledající vodu pro kohoutka. Jde pouze na jedno místo, kde sedí všichni úředníci u jednoho stolu a najednou řeknou své požadavky, které na sebe navazují. To vše v časově orámované lhůtě maximálně jednoho měsíce. A tak z 6 – 8 let se stane 1 rok. Scifi!
To není scifi, ale výsledek naší čtyřleté práce na radnici. Jasně, že to není ještě tak růžové. Prosím po 30 letech, kdy to nefungovalo, o toleranci a nadhled. Systém se doladí a pravidla ještě zlepší. Ale co je vidět už dnes? Že to jde.
Nyní prezentované a připravené lokality pro bydlení měli v Jihlavě asi tento průběh.
Startem do celé změny v přístupu bylo zřízení útvaru městského architekta, který má za cíl nový přístup k řešení veřejného prostoru. V rámci tohoto útvaru dochází ke kritickému posouzení stávajících rozvojových projektů – špatné urbanistické studie, které s nízkou hustotou zástavby, ulice bez veřejného prostoru, územní plánování podporující suburbanizaci, to vše opouštíme. Práce za miliony korun byly vyhozeny do koše a začalo se znovu.
Bylo potřeba začít jednat nejen s developery, ale i politickou opozicí, proč k tomuto znehodnocení projektů dochází, proč jsou „neudržitelné“, a které cíle sledujeme. Poté zadáváme sektorové koncepce. Tedy od masterplánů dosud nezastavitelných lokalit, přes územní studie krajiny, adaptační strategie až multikriteriálnímu hodnocení kvality života budoucích obyvatel nových lokalit.
Společně s těmito koncepcemi jsme posílili řídící týmy o pozici městského energetika, městského ekologa a manažera udržitelného rozvoje. Tím nejdůležitějším však bylo uvědomění si, kdo staví město. Kdo investuje do městského prostoru a kdo ho udržuje. Jako zásadní je a do budoucna bude třeba změnit 30 let devastovaný vztah mezi developery jako nositeli stavební kultury a inovace na straně jedné a na straně druhé, města jako správce veřejných prostranství a manažera rozvoje. Tento dysfunkční vztah v rámci prostředí České republiky byl identifikován jako zásadní problém v implementaci rozvoje měst.
Proto město Jihlava vytvořilo první pravidla vzájemné spolupráce, takzvané Zásady pro spolupráci s investory.Tyto zásady jednoznačně definovali způsob, jakým se město Jihlava bude rozvíjet (tedy architektonicko-urbanistická pravidla, tedy to, jak se ve městě staví). Dále stanovuje míru společných nákladů na provoz města a jeho technickou a sociální infrastrukturu (zavedlo investiční příspěvek z metru hrubé podlažní plochy projektu), a také benefity za dobrá řešení. Představilo možné motivační slevy za dodržení udržitelného urbanismu, podporu sociálního i environmentálního aspektu projektu. Tyto zásady byly schváleny zastupitelstvem města v prosinci 2020.
Tyto zásady společně s úpravou horizontální spolupráce úředníků v rámci samotného úřadu mají a do budoucna musí, urychlit celý proces schvalování jednotlivých developerských projektů a zacílit na dlouhodobou udržitelnost při současném zachování autonomie kvalitní správy území reprezentovanou jednotlivými gescemi odborů úřadu (majetek, životní prostředí, doprava).
Pro rozvoj našeho města, tedy města pro lidi, to však zdaleka nestačí. Zhruba roční diskuze se zástupci Hospodářské komory a Asociace pro developery, znamenaly pouze zahájení cesty sbližování názorů nikoliv však pochopení se!
Co říci závěrem. Systém není ještě úžasný, ale snažíme se ho co nejvíce vylepšit. Nicméně přinesl již v rámci jednoho krátkého volebního období možnost připravit 2000 bytů pro Jihlaváky. Dokážeme si jasně pojmenovat, jak má vypadat hezká ulice, kde budou nové parky, školy či bulváry plné obchodů.
A začínáme stavět! Pokud chcete vidět naše projekty, klikněte na:
Pokud chcete vidět naše projekty, klikněte na:
https://www.jihlava.cz/assets/File.ashx?id_org=5967... centrum na Dolině za Penny marketem,
https://www.jihlava.cz/assets/File.ashx?id_org=5967...,
https://www.jihlava.cz/assets/File.ashx?id_org=5967....